O TURBO PUNJAČIMA
Sve što je potrebno da znate
TURBO PUNJAČ
Turbo punjač, turbo kompresor, turbo ili turbina su nazivi koji se koriste u našoj terminologiji za deo na motoru vozila koji omogućava dodatno punjenje (natpunjenje) cilindara čime se dobija veća snaga motora i bolji osećaj u vožnji a smanjuje potrošnja goriva. Turbina se nalazi na izduvnoj grani motora dok je jednim svojim delom povezana sa sistemom za usis vazduha.
Turbo kompresor je vrlo kompleksan uređaj koji se sastoji iz mnoštva manjih delova i na kojem se primenjuju nanotehnologija i ostala savremena tehničko-tehnološka sredstva.
PRINCIP RADA
Po startovanju motora izduvni gasovi pokreću turbinske lopatice turbo punjača koje se nalaze u turbinskom kućištu. One su vratilom povezane sa lopaticama u kompresorskoj strani koje uvlače vazduh iz pravca filtera vazduha i pod pritiskom ga ubacuju u usisnu granu motora.
U zavisnosti od dizajna kućišta, dizajna lopatica, dimenzija istih kao i odnosa izmedju turbinskog i kompresorskog dela značajno se menjaju karakteristike turbine a samim tim i performanse samog motora.
ISTORIJA
Prve generacije turbina imale su i izražene mane u vidu turbo rupe ili turbo laga, neprijatne zadrške koja se javlja pri naglom dodavanju gasa.
Međutim, ekspanzija u razvoju turbokompresora od 2000-te godine i uvođenje turbina sa varijabilnom geometrijom (VGT – Variable-geometry turbocharger) dovela je do toga da su današnji turbopunjači daleko efikasniji a i pružaju puno bolje performase jer imaju mogućnost da već pri malom broju obrtaja motora postignu puni kapacitet, a samim tim i veći pritisak u usisnoj grani motora.
TEHNOLOGIJA
Savremeni turbokompresori dostižu i do 250.000 obrtaja u minuti, temperatura kojoj su izloženi prelazi 1000°C, pritisak koji proizvode u usisnoj grani je uglavnom oko 1.5 bari, stoga, svi elementi turbine moraju biti izrađeni od visokokvalitetnih materijala otpornih na ove ekstremne uslove.
Upravo zbog toga, vrlo je važno gde ćete vršiti remont turbine vašeg automobila. Turbo servis Nastasijević ugrađuje samo delove najvišeg kvaliteta renomiranih svetskih proizvođača što garantuje dug vek trajanja uz zagarantovane performanse.
KVAROVI
- Gubitak pritiska ulja u karteru motora
- Oštećenje usled upada stranog tela iz pravca filtera vazduha ili iz pravca motora
- Prestanak podmazivanja, prljavo i staro ulje, zaostali opiljci u motoru
- Visoka temperatura izduvnih gasova usled začepljenja katalizatora ili DPF filtera
- Ulazak izduvnih gasova u kućište turbine
- Onemogućen ili ograničen rad varijabilne geometrije
- "Curenje" izduvnog gasa i sl
SAVETI
- Preventivne kontrole turbine kod stručnog servisera
- Korišćenje odgovarajućeg motornog ulja visokog kvaliteta
- Redovna zamena ulja i filtera značano utiče na vek turbo punjača
- Osluškujte kako radi vaš auto - pravovremena postavka dijagnoze kvara može značajno umanjiti troškove popravke
- Povremeno čišćenje EGR ventila, katalizatora i DPF filtera